Sider

tirsdag 25. november 2008

Music, Music, I LOVE MUSIC!

Dere leser bloggen til en som simpelthen elsker musikk. Jeg elsker alle typer musikk. Likevel er det no musikk jeg ikke liker.
Skal i dette innlegget skrive om de sjangrene innenfor musikk som jeg hører og hvilken artister jeg hører på innenfor de forskjellige sjangrene. Så la oss komme igang.

HArdrock/metal:
Dette er en sjanger jeg hører mye på. Undersjangre jeg hører på: Symphonic metal og metal for det meste.
Og finner du meg trommende på lufttromme så er det garantert denne sjangren jeg hører på. Hører mest på band som Within temptation, Avantasia, Kamelot, Metallica, Pain, Delain, Jorn, For my pain, Edguy, Sonata Arctica.


Punk, rock
Høre veldig mye på rock, men også rock som mange klassifiserer under punk.
Artister jeg Hører mye på innenfor rock og punk: Paramore, Fall out boys, Howl, Nickelback.
Det bandet jeg hører aller mest på innenfor denne sjangeren, altså rock er MADRUGADA!!!! Love their music!!! Miss them allready.

Rock: Hører en del på Coldplay, Keane og Kaisers Chiefs og Queen.


Pop:

Hører egentlig ganske lite på pop, med unntak av noen artister: Christina Aguilera, Craig david, Jason Mraz, Jack Johnsson og Alphabeat, Amy macdonald, David cook, Duffy og Helena Paparizou, Marit Larsen, Rufus Wainwright.
Må innrømme at jeg har noe sukkersøt pop på ipoden min og: Det siste britney spears albumet: Circus. Men det bli hørt veldig lite på.

New Age/ Etnisk.
Hører veldig mye på dette når jeg trenger å slappe av, eller når jeg har problemer med å sove ( noe som skjer veldig ofte). Og det hjelper faktisk. Ofte når jeg våkner opp, finner jeg meg selv med øreproppene på.
Jeg føler jeg får slappet av og roet meg ordentlig ned når jeg hører på denne musikksjangeren. Og kaster av meg all stress og vonde tanker.
En jeg hører spessielt mye på innenfor her er Enya. Hennes rolige stemme og den rolige musikken i bakgrunnen. Ah, ja takk. Hører også på Enigma og Loreena Mckennit.

Rnb og Hip- hop
Hører litt på dette også, fordi det gir meg lyst til å danse eller bevege meg litt. Og gjør meg ofte glad også.
Artister innenfor her: Akon(Sorry lars), Lady Gaga, Pachanga, Colby O Donis, Usher, Keyshia Cole.
Hører selvfølgelig også på the master: STEVIE WONDER.

Trance, Dance, House, Techno, Electronica
Hørte ikke så mye på det før, men har sett meg nødt til å begynne å høre litt mer på det nå, for at jeg skal overleve russetiden. Er jo omtrent det enenste som spilles på russefester har jeg hørt. Hører en del på Armin Van Buuren, ettersom han slo seg sammen med vokalisten i Within Temptation og lagde en sang. Etter det har alle 3-4 albumene hans ligget fast på ipoden min. Hørr også på mye annet innenfor her, men det er bare for å holde meg oppdatert til den dagen man skal velge årets russelåt.
Det eneste av Trance osv, som jeg hørte på før ( og som jeg fremdeles hører på) er: SASH!, Groove Armada og min favoritt stadig vekk: Safri duo! Safri duo er danske og er noe Danmark kan være stolte av. De har nådd ut til hele verden.
Det jeg liker så godt med Safri duo er at de lager annerledes musikk enn de fleste andre. De blander sammen flere stiler og kulturer i musikken deres. De blander inn feks afrikansk musikk, Asiatiske instrumenter, og så er de noen helt fantastiske trommeslagere. Legger ved noen eksempler hvis jeg får til:










Musikal,Opera

Ohh, shes listening to opera. Yes i do.
Jeg hører faktisk både på opera og musikalmusikk.
Av operasangere hører jeg på Andrea Boccelli, Paul Potts, og Sarah Brightman.
Sarah brightmans Juleplate + den siste plata før juleplata er helt fantastiske.

Musikal hører jeg også på, faktisk ganske mye. Kanskje ikke så rart når jeg er med i et teater, tenker du maybe.
Sannheten r at jeg har vært interessert i teater siden jeg var veldig liten. Startet i teateret da jeg var 8-9 år. Skal skrive mer om teateret i neste innlegg.
Av yndlingsmusikaler har vi: Cats, Skatteøen, Phanthom of the opera, Les Miserables.

Til sist: Hører på mye musikk fra Nrk urørt, og da hører jeg på musikk innenfor alle sjangre.
Konklusjon: Hører for det meste på rock, men er åpenm for alle sjangre.

Ingen kommentarer: